wtorek, 31 stycznia 2017

Nasz pierwszy poradnik o życiu ;)

"Przytul mnie" Nick Vujicic,
wydawnictwo Studio Emka, 2016 r.

To książka,  która już na pierwszy rzut oka budzi moje mieszane uczucia. Po pierwsze, ciekawość, bo to niejako  autobiografia  człowieka, który od urodzenia żyje bez rąk i nóg i pomimo licznych trudności i fizycznych ograniczeń realizuje kolejne swoje ambitne plany. Po drugie, obawę, bo już sama zapowiedź, że jest to opowieść "(...) o tym jak wielkie znaczenie w naszym życiu ma miłość. Nieważne czy jesteś dzieckiem czy dorosłym, naucz się szanować i doceniać każdy dzień" brzmi, jak zdanie wyjęte z amerykańskiego poradnika o kilku uniwersalnych prawdach, które każdemu pozwolą odnaleźć szczęście w życiu...

Grafika jaka jest - każdy widzi. Treść jest trochę kontrowersyjna - pojawiają się tam bardzo mocne zdania, np. o myślach samobójczych, które moim zdaniem nie są umiejętnie rozwinięte dla takiego odbiorcy jakim jest dziecko. Bardzo brakuje mi szerszego omówienia i obawiam się, że te skróty mogą być dla dzieci bardzo trudne emocjonalnie. Irytują mnie też stwierdzenia typu "nigdy się nie złoszczę na los" czy "zawsze jestem szczęśliwy i nieustannie wdzięczny". I choć chyba rozumiem o jaki przekaz chodziło autorowi, to takie uproszczenie brzmi mi jak ze słabych bajek z morałem.

A wielka szkoda, bo historia ma moc i opowiedziana lepiej, mniej dosłownie, miałaby większą siłę. Chociaż i teraz akurat tej energii oddziaływania nie można jej odmówić - u nas w domu opowieść Nicka okazała się bardzo nośna. Nick wszedł do kanonu bohaterów naszego dziecka, a zabawy w surfowanie bez nóg i przytulanie bez użycia rąk pojawiały się przez jakiś czas niemal codziennie;)

W Internecie możecie znaleźć filmiki z Nickiem, które pokazują, jak wygląda jego codziennie życie i niecodzienne umiejętności (np. tutaj ). Ku inspiracji;)

Podsumowując - jeśli ktoś jest fanem poradników, jak żyć - polecam. W innych przypadkach - niekoniecznie.

Nick Vujicic jest autorem kilku poradników dla dorosłych czytelników, m.in. "Nie daj się gnębić" i "Bez granic".

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz